wtorek, 7 maja 2013

MEDALIKI MARYJNE - MATKA BOSKA NIEUSTAJĄCEJ POMOCY


MATKA BOSKA NIEUSTAJĄCEJ POMOCY
W drugiej połowie XIX w, po okresie zapomnienia, szerzy się kult Matki Boskiej Nieustającej Pomocy. Ikona przybyła w XIV w. z Krety do Rzymu otaczana była czcią przez wiernych przez trzy stulecia, aby potem zniknąć. Odnaleziona przez redemptorystę o. M. Marchii, zostaje w 1865 r. przekazana, przez papieża Piusa IX, do kościoła św. Alfonsa Liguori w Rzymie. I już w dwa lata później obraz zostaje koronowany. Pierwsze medaliki wybito zapewne z okazji przeniesienia obrazu. Stały się popularne i emitowane są do dzisiaj, gdyż wiele osób ma specjalne nabożeństwo do Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.
                 
XIX w. , francuski , sygnowany L. Penin a Lyon


 Polski, XIX w., sygnowany PB
Awers przedstawia wizerunek  Matki Boskiej Nieustającej Pomocy , a na nim  cztery święte postacie: Maryję, Dzieciątko Jezus oraz  archaniołów Michała i Gabriela . Postacie te opisują następujące litery:
  • MP-ΘΥ - Maryja - Matka Boga (po obu stronach górnej części obrazu)
  • ICXC - Jezus Chrystus (po prawej stronie głowy Dzieciątka Jezus)
  • ΟΡМ - Archanioł Michał ( nad aniołem po lewej stronie oglądającego obraz)
  • OΡГ - Archanioł Gabriel (nad aniołem, po prawej stronie).
Maryja, w półpostaci, jest przedstawiona w  tunice,  płaszczu i nakryciu głowy, przykrywającym włosy i czoło. Na welonie, w jego środkowej części, znajduje się  gwiazda z ośmioma prostymi promieniami, a obok krzyż promienisty na wzór gwiazdy. Jej głowę otacza, charakterystyczna dla szkoły kreteńskiej, kolista aureola. Oblicze Maryi jest lekko pochylone w stronę Dzieciątka Jezus trzymanego na lewej ręce. Prawą dłonią, o wydłużonych palcach  charakterystycznych dla obrazów typu   Hodigitria ( „wskazująca drogę”), Maryja obejmuje ręce Jezusa. Dzieciątko Jezus  przedstawione jest w całości. Spoczywając na lewym ramieniu Matki, rączkami ujmuje  Jej prawą dłoń. Ubrane jest w  tunikę  i okryte płaszczem. Opadający prawy sandał z nóżki pozwala dostrzec spód stopy, co ma symbolizować prawdę, że będąc Bogiem jest także prawdziwym człowiekiem.  Stopy i szyja Dzieciątka wyrażają jakby  lęk przed czymś, co ma niechybnie nadejść. Tym natomiast, co wydaje się przerażać Dzieciątko, jest wizja męki i cierpienia, wyrażona poprzez krzyż i gwoździe niesione przez Archanioła Gabriela. Po drugiej stronie obrazu Archanioł Michał ukazuje inne narzędzia męki krzyżowej: włócznię, trzcinę z gąbką i naczynie z octem.
 
XIX w., sygnowany MISIMO lub MISIMQ
Rewers jest natomiast różny. Najczęstszym jest przedstawienie św. Alfonsa Liguori z napisem „Św. Alfonsie módl się za nami”. Jako, że obraz znajduje się w kościele św. Alfonsa w Rzymie.

XIX w. Hiszpania
Czasem jest na nim inny święty,  napis dotyczący okoliczności emisji medalika, wizerunek Najświętszego Sakramentu albo Najświętszego Serca Jezusa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz