MATKA BOSKA NIEUSTAJĄCEJ POMOCY
W
drugiej połowie XIX w, po okresie zapomnienia, szerzy się kult Matki Boskiej
Nieustającej Pomocy. Ikona przybyła w XIV w. z Krety do Rzymu otaczana była
czcią przez wiernych przez trzy stulecia, aby potem zniknąć. Odnaleziona przez
redemptorystę o. M. Marchii, zostaje w 1865 r. przekazana, przez papieża Piusa
IX, do kościoła św. Alfonsa Liguori w Rzymie. I już w dwa lata później obraz
zostaje koronowany. Pierwsze medaliki wybito zapewne z okazji przeniesienia
obrazu. Stały się popularne i emitowane są do dzisiaj, gdyż wiele osób ma
specjalne nabożeństwo do Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.
XIX w. , francuski , sygnowany L.
Penin a Lyon
Polski, XIX w., sygnowany PB
Awers przedstawia
wizerunek Matki Boskiej Nieustającej
Pomocy , a na nim cztery święte
postacie: Maryję, Dzieciątko Jezus oraz
archaniołów Michała i Gabriela . Postacie te opisują następujące litery:
- MP-ΘΥ - Maryja - Matka Boga (po obu stronach górnej części obrazu)
- ICXC - Jezus Chrystus (po prawej stronie głowy Dzieciątka Jezus)
- ΟΡМ - Archanioł Michał ( nad aniołem po lewej stronie oglądającego obraz)
- OΡГ - Archanioł Gabriel (nad aniołem, po prawej stronie).
Maryja, w półpostaci,
jest przedstawiona w tunice, płaszczu i nakryciu głowy, przykrywającym
włosy i czoło. Na welonie, w jego środkowej części, znajduje się gwiazda z ośmioma prostymi promieniami, a
obok krzyż promienisty na wzór gwiazdy. Jej głowę otacza, charakterystyczna dla
szkoły kreteńskiej, kolista aureola. Oblicze Maryi jest lekko pochylone w
stronę Dzieciątka Jezus trzymanego na lewej ręce. Prawą dłonią, o wydłużonych
palcach charakterystycznych dla obrazów
typu Hodigitria ( „wskazująca drogę”),
Maryja obejmuje ręce Jezusa. Dzieciątko
Jezus przedstawione jest w
całości. Spoczywając na lewym ramieniu Matki, rączkami ujmuje Jej prawą dłoń. Ubrane jest w tunikę
i okryte płaszczem. Opadający prawy sandał z nóżki pozwala dostrzec spód
stopy, co ma symbolizować prawdę, że będąc Bogiem jest także prawdziwym
człowiekiem. Stopy i szyja Dzieciątka wyrażają
jakby lęk przed czymś, co ma niechybnie
nadejść. Tym natomiast, co wydaje się przerażać Dzieciątko, jest wizja męki i
cierpienia, wyrażona poprzez krzyż i gwoździe niesione przez Archanioła Gabriela. Po drugiej
stronie obrazu Archanioł Michał
ukazuje inne narzędzia męki krzyżowej: włócznię, trzcinę z gąbką i naczynie z
octem.
XIX w., sygnowany MISIMO lub MISIMQ
Rewers jest
natomiast różny. Najczęstszym jest przedstawienie św. Alfonsa Liguori z napisem
„Św. Alfonsie módl się za nami”. Jako, że obraz znajduje się w kościele św.
Alfonsa w Rzymie.
XIX w. Hiszpania
Czasem jest na
nim inny święty, napis dotyczący
okoliczności emisji medalika, wizerunek Najświętszego Sakramentu albo
Najświętszego Serca Jezusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz