Będzie mi miło, jeśli zechcecie skomentować wpis i podzielić się refleksją na jego temat.
Oczywiście komentarze proszę umieszczać pod aktualnym postem. Nie zobaczę komentarza umieszczonego pod postem sprzed kilku lat, a nawet miesięcy. :)

piątek, 11 listopada 2016

RYNGRAF ZSZ



Przepraszam wszystkich, że tak bardzo zaniedbałam bloga. Na moje usprawiedliwienie mam to, że walczyłam wiele miesięcy, aby móc zidentyfikować bardzo zniszczony medalik, a potem napisać o nim artykuł. Ciągle batalia nie jest skończona. Bo okazuje się, że nie tak łatwo odtrąbić sukces, kiedy kłody sypią się pod nogi jak skalna lawina. ale o tym innym razem.
         Dziś chciałabym patriotycznie, jako, że świętujemy dziś naszą niepodległość.
         Zdjęcie tego medalika przeleżało w komputerowej „szufladzie” kilka miesięcy. Mam nadzieję, że kolega Mariusz, nie będzie miał mi tego za złe. A medalik jest wyjątkowy i znowu tajemniczy.
         Jednymi z najbardziej znanych medalików patriotyczno religijnych są ryngrafy. Ich historię opisałam już tutaj. http://wkregusakrum.blogspot.com/search/label/ryngraf
         Ten ryngraf jest wyjątkowy. Awers ma zwyczajny . 


         Natomiast rewers bardzo enigmatyczny. 


         Nad pochyloną w lewo tarczą z orłem w koronie, korona z której wystaje pióropusz, to zakończenia strzał. Tarcza z koroną połączona jakby bolcem. Zarówno od korony jak i od tarczy odchodzą ozdobne motywy roślinne.  Po lewej stronie od korony litery ZSZ. To właśnie ta tajemnica, której nie udało się rozszyfrować. Co może oznaczać ten skrót? Może ktoś z Was będzie wiedział. Może to jakiś związek sportowo patriotyczny coś na wzór Strzelca lub Sokoła.
         Medalik sygnowany jest KS czyli Kasprzykiewicz i Szmakfefer , Warszawa , między 1909 a 1944.

7 komentarzy:

  1. Ciekawa jestem do kogo należał, jaką przebył drogę, pewnie się nigdy nie dowiemy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto wie, już tyle zagadek udało się rozwiązać dzięki łańcuchowi ludzi dobrej woli.

      Usuń
  2. Może strzały i korona to herb rodowy podobny do tego https://pl.wikipedia.org/wiki/Cho%C5%9Bnicki

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam w domu ryngraf wisi na ścianie.Mama dostała w latach 50 jest dla mnie cenna pamiątka.Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mariusz Rombel15 grudnia 2016 04:22

    To jest mój najciekawszy medalik tej firmy. Jak go znalazłem na znanym portalu aukcyjnym to odrazu wiedziałem że muszę go mieć. W sumie medalików tej firmy mam około 40 różnych wzorów.

    Pozdrawiam Mariusz

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej mam taki medalik, czy ktoś wie już może coś o tym skrócie ZSZ

    OdpowiedzUsuń
  6. Już znalazłem, związek szlachty zagrodowej

    OdpowiedzUsuń